Navigatie

Over Rudolf Juliet (1973)

‘Je moet tenminste vakbekwaam en klantgericht zijn.’ Als verkoper, accountmanager en trainer heb ik deze twee klassieke basisprincipes altijd fanatiek toegepast. Maar al gauw werd mij duidelijk dat ik met een derde principe aanzienlijk meer succes boekte: verpak de boodschap en maak het moment bijzonder!

Dit deed ik al van kinds af aan. Op school werd ik altijd naar voren geschoven om een project te presenteren. Voor mij een leuk en koud kunstje, want het zat in mijn aard.

In 2011 besloot ik er mijn eigen onderneming van te maken. Daar heb ik nog geen dag spijt van gehad. Met Spraakwater Sessies heb ik talloze mensen geholpen hun verhalen, pitches en presentaties tot de verbeelding te laten spreken. En om hun verkoopgesprekken bijzonder te maken.

Vallen en opstaan
Mijn kennis heb ik niet alleen uit boeken. Ik heb ook veel geleerd door het zelf te ervaren. Door vallen en opstaan ben ik wijzer geworden. En daar praat ik openlijk over. 

Bijvoorbeeld over die eerste keer dat ik echt goed onderuitging ging op het podium. Het was tijdens de selectieronde voor de Henny Huisman Soundmixshow. Ik had mijn tekst goed uit het hoofd geleerd. En toch ging het mis. Ten overstaande van al mijn klasgenoten. 

Maar ook heb ik hilarische anekdotes over mijn tijd als verkoper: van bizarre gesprekken tijdens het koud bellen tot mislukte presentaties bij klantbezoeken.

Al deze ervaringen zorgen ervoor dat ik mij goed kan inleven in mijn opdrachtgevers en deelnemers. In de angst of pijn die zij voelen. En in de ambities die zij hebben. 


Altijd verrassend
Om ambities waar te maken, moeten we meestal patronen doorbreken. En er is weinig zo moeilijk als dat. Het is geweldig om anderen daarbij te helpen. Ik zoek dan bijvoorbeeld naar een doorbraak voor iets waar juist veel weerstand voor is. Of ik deel tips en trucs over zaken waar je nog nooit van gehoord hebt. 

In welke setting krijg je zoiets voor elkaar? Ik zorg voor bijzondere en tegelijkertijd vertrouwde omstandigheden, waardoor deelnemers in veiligheid op zoek kunnen gaan naar een betere aanpak. Dat maakt leren gemakkelijker. Ik denk na over een verrassende trainingsopzet, waarmee ik mensen tot inzicht kan brengen. Daar maak ik echt een sport van. Wanneer mijn publiek enthousiast reageert én gemotiveerd is om het in de praktijk te gaan brengen, dan is de sessie geslaagd.


Didactische nerd
Mindmaps, trainingsflows en communicatiemodellen: ik ben er dol op. Er zit een database in mijn hoofd van stapels materiaal dat ik heb ontdekt, verwerkt, bewerkt en geschreven. Anderen noemen mij daarom ook wel een ‘didactische nerd’. 

Ik steek veel tijd in mijn voorbereiding. Voor elke sessie en doelgroep pas ik mijn programma op maat aan. En na de sessie verwerk ik direct de feedback van deelnemers, zodat ik mijn programma’s voortdurend kan aanscherpen.

En jij? Wat wil jij vandaag leren?
 


Acht persoonlijkheidskenmerken



Curriculum Vitae van Rudolf
 

1991 - Eerste podiumervaring
Geeft als tiener zijn eerste optreden voor een jury - inclusief live publiek - bij de voorrondes van De Henny Huisman SoundmixShow. De liefde voor het podium is geboren, maar de muzikale doorbraak moet nog (steeds) plaatsvinden ;)


Van L naar R: Rudolf, Melvin, Elder, Aad 


1994 - Studeren en werken tegelijk
Werkt - tíjdens zijn HBO-opleiding marketing & communicatie te Rotterdam - in verschillende salesfuncties:

  • Advertentieverkoper buitendienst, start-up SCOOT Nederland in Utrecht*.
  • Accountmanager, Rotterdams Dagblad.
  • Accountmanager ICT, Guide Automatisering in Rotterdam.
  • Intercedent, Appoint Personele Diensten in Rotterdam.
  • Accountmanager, Reclamebureau Ziggurat Design in Rotterdam.

*Valt in de eerste week van zijn nieuwe baan in de prijzen: tijdens een 5-daagse verkooptraining wordt hij door het MT van SCOOT uitgeroepen tot meest 'talentvolle & gemotiveerde' deelnemer van het programma.


1999 - Afgestudeerd!
Na het afronden van zijn studie werkt hij in de buitendienst als accountmanager voor een Pan-Europese Internet Startup voor content-syndicatie, genaamd: Momac. Daar neemt hij - zoals alle nieuwkomers - deel aan een telefoontraining en wordt tijdens deze training gerecruteerd door de betreffende trainer.


2000 - Starten als trainer
Werkt als jongste trainer voor het gerenommeerde bureau Interselling Training. Raakt geobsedeerd door dit vakgebied en met vallen & opstaan groeit hij in zijn nieuwe rol: verkooptrainingen, telefoontrainingen, beurstrainingen, communicatietrainingen, werken met lastige groepen, presteren onder druk met targets en bonussen, presentaties geven voor grote groepen, ....


2004 - Marketing & sales
Is vervolgens klaar voor een leidinggevende marketing- of salesfunctie. Werkt daarna een aantal jaar als marketeer voor GGN Legitiem, een werving & selectie bureau voor de creditmanagement-wereld. En vervolgens als accountmanager voor Cendris/Post NL, een data-gedreven marketingorganisatie.


2008 - 91 dagen totaal verlamd
Belandt plotseling in het ziekenhuis: 91 dagen totaal verlamd, niet bewegen, niet praten en niet meer ademen. Blogt tijdens zijn maanden durende herstel over zijn ervaringen in het ziekenhuis.

Herstelt volledig en werkt een aantal maanden als accountmanager voor websitebouwer CSolutions, om vervolgens weer terug te keren naar het oude nest: Interselling Training.


2011 - Start van eigen trainingsbureau
Begint voor zichzelf. Eerst vanuit een donkere zolderkamer. En na het contracteren van voldoende opdrachtgevers, vanuit een compacte werkruimte in het Schiepoint Center in Schiedam.

Gaat aan de slag met mooie opdrachtgevers als: Post NL, diverse gemeenten, veiligheidsregio's & zorginstellingen en ICT-bedrijven.

Weet een plek te bemachtigen tussen de bekende sprekers van SpeakersAcademy. En verbindt zich met Fontys Hogescholen in Tilburg, als (externe) curriculum ontwikkelaar & communicatie-docent.


2016 - Start van tweede trainingsbureau
Rudolf start een tweede trainingsbureau samen met zijn nieuwe zakenpartner Gordon de Boer: Retail Training Huis. Hij kent Gordon al sinds 1998. Gordon was directeur advertentieverkoop, in de tijd van zijn rol als accountmanager bij Rotterdams Dagblad.

Samen starten zij met Retail Training Huis, gevestigd in een bijzonder kantoorpand: de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Met een focus op retailers die sterke winkelconcepten ook doorvertalen naar het bijzonder maken van elk contactmoment met hun klanten. Want mensen maken het merk!

Zij zijn het trainingsbureau voor merken als Baderie (van de TV-reclame) en Expert Groep (Beste Retailer 2018).


2019 - Speerpunten voor nu en voor in de toekomst!

  • Werken voor nieuwe grote retail-merken!
  • Team met trainers uitbreiden.
  • Klassikaal leren steeds meer combineren met online programma's.

 

Mijn programma

Bekijk eerst het aanbod 🎓

GRATIS Luisterboek!

AANRADER: reserveer leerzaam luisterboek!

© 2017 - 2018 Spraakwater Sessies | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel